tirsdag 2. mars 2010

Magikeren

Tekstilbilde ferdig i dag. Kort I i tarotstokkens store arkana: Magikeren.



Min versjon er sterkt Rider-Waite-inspirert, men med noen variasjoner.

Slik jeg opplever Magikeren, er han et menneske som evner å bli inspirert. I bildet mitt tar han imot kraft fra himmelen med den ene hånda...



... transformerer dem, koder dem så og si over til et jordisk språk, og manifesterer dem deretter i fast form.



I tarotbøker fokuseres det ofte på at Magikeren er innbegrepet av maskulinitet, fordi han manifesterer. Magikeren står for vilje til å skape. Og det er rett nok! Min Magikers "skapende hånd" har da også en klart bydende positur. Magikeren vil. Men en sann Magiker vil ikke bare sitt eget. En sann Magiker er åpen for veiledning, ideer, inspirasjon og kraft ovenfra, og har således også feminine egenskaper. Han tar imot! Og gir ut. Mottar, og skaper.

For meg er Magikeren et kretsløp. I Magikeren løper den personlige viljen sammen med universets. Det er ikke kun sin egen, personlige kake han meler, men selve skaperkraftens. Han får, og gir ut. Får, og gir ut. Igjen. Og igjen. Jeg har villet vise dette gjennom fargene i bildet. Magikeren får universell inspirasjon gjennom kronechakraet i form av lilla energi. Den strømmer gjennom solar plexus, det personlige selvet, hvis energi er gul. Og med et sterkt, jordet rotchakra med sunn rød energi, evner Magikeren å gjøre virkelighet av sine idèer.



I bakgrunnen sees sverdet, mynten, begeret og staven som symboliserer de fire elementene i tarotstokken. Sverd står for mental bevissthet, mynten for materie, begeret for emosjoner og staven for ren, fysisk livskraft. Det er disse fire grunnformene for energi vi mennesker lever gjennom på jorden, og det er dem Magikeren skaper sin verden med.

Det er rart. Allerede før min Magiker var ferdig, hadde jeg nye bilder av ham i hodet. Sterkere, mer maktfulle og med mer bevegelse. Men... jeg vet at jeg ikke vil få til å lage dem. Det er en pine, det der. Å ha ideer man ikke greier skape om til form. Men men! Jeg er nå uansett glad for inspirasjonen - og for at det tross alt henger en Magiker på kjøkkenveggen min.

3 kommentarer:

  1. Hei:)
    lar meg imponere av din kunnskap om astrologi...spennenede å følge deg.
    Hm, jeg som er fisk og har fødselsdag på søndag,kan du spå i kulen?
    fiolineklem

    SvarSlett
  2. Takker for besøket, her var det hyeggelig å komme innom. La deg til å readerliste mi for googles, - da ser jeg enkelt når du oppdaterer ;-)

    Tarot er et spennende felt, ja, så mye skjult visdom og kunnskap fra tider tilbake. Hver dag har sin lille magi for oss å registrere. Du gjør det på en vakker måte, både i ord og tekstil.

    SvarSlett
  3. Oj, for et flott bilde! Mange fine og spennende detaljer. Så dyktig du er:-)

    Jeg sier tusen takk for tilbudet om små stoffrester! Så snilt av deg - vil gjerne ha! Får jo aldri nok stoffer. Har du en mailadresse jeg kan nå deg på?

    Klem

    SvarSlett